کرزی: نوروز پدیده فرهنگی مشترک و ماندگار ملت‌های منطقه است
نوشته شده توسط : احسانی
 
کرزی: نوروز پدیده فرهنگی مشترک و ماندگار ملت‌های منطقه است

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور اسلامی افغانستان ضمن سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی نوروز در شهر دوشنبه، نوروز را پدیده فرهنگی مشترک و ماندگار ملت‌های منطقه دانست.

خبرگزاری فارس: کرزی: نوروز پدیده فرهنگی مشترک و ماندگار ملت‌های منطقه است

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، حامد کرزی در سخنان خود در کنفرانس بین المللی نوروز گفت: در اکثر کشورهای منطقه جشن نوروز را به عنوان مظهر شکوفایی، تجدید و امرار حیات برگزار می‌کنند.

سرزمین افغانستان و به‌خصوص بلخ بامی جایگاه پیدایی، پویایی و گسترش جشن نوروز در منطقه است و افتخار داریم که نوروز خوش‌آیین از روزگاران قدیم تا امروز در مناطق مختلف کشور ما تجلیل می‌شود.

مردم ما روز نوروز را گرامی می‌دارند و در هر گوشه افغانستان مراسم این جشن فرهنگی با تفاوت اندکی با سرور و خوشی به جا آورده می‌شود.

غذاهای نوروزی، هدایای نوروزی، نذر نوروزی، میله‌های نوروزی، سروده‌ها و افسانه‌های نوروزی در افغانستان رایج بوده و در روز و شب نوروز مورد اجرا قرار می‌گیرند.

رئیس جمهور افغانستان ضمن یادآوری نمونه‌های رسوم نوروزی در کشورش، افزود: در روستاهای بدخشان و تخار افغانستان، کودکان به منظور جمع‌آوری عیدی نوروزی به خانه‌های همسایه‌ها می‌روند و این سرود زیبا را می‌خوانند:

روز نوروز است عالم سبزه‌زار

زنگ دل را می‌برد باد بهار

ای پدر برخیز روزی‌ام بده

تا تو را رحمت کند پروردگار

در هرات باستان و مناطق دیگر کشور ما اکثر خانواده‌ها سعی می‌کنند مراسم عقد نکاح و عروسی و ختنه‌سوری را در روزهای نوروز برپا نمایند.

در قندهار میله مشهور زیارت شاهان برگزار می‌گردد. افسانه "بابا نوروز" در فلکلور زبان دری ما جایگاه خاصی دارد و مردم مناطق مرکزی افغانستان در شب و روز نوروز این افسانه‌ها را با سروده‌های خاص به گونه تمثیلی اجرا می‌کنند.

کرزی در ادامه بحث رسوم و سنت‌های خاص نوروزی مناطق افغانستان، تصریح کرد: آنچه نوروز را در کشور ما عزیز‌تر کرده است برافراشتن "جنده شاه ولایت‌مآب" و آغاز "میله گل" سرخ است.

این میله در ولایت بلخ برگزار می‌شود و مردم از سراسر افغانستان، ماوراءالنهر و جای‌های دیگر به شهر مزار شریف می‌رسند و با مردم بلخ یکجا میله گل سرخ را به خوشی سپری می‌کنند.

رئیس جمهور افغانستان گفت که در کشورش روز دوم سال نو به عنوان "روز دهقان" به‌طور رسمی تجلیل می‌شود و آن نمادی است از آغاز کشت و کار در فصل بهار.

کرزی با اشاره به وجود آثار فراوانی در مورد تاریخ و مردم‌شناسی منطقه در طول قرن‌ها، گفت: بخش مهمی از این آثار به جشن نوروز تعلق یافته و نشان می‌دهد که این جشن ملی و اجتماعی دارای ریشه‌های عمیق و پایه‌های استوار در ملل و جوامع منطقه بوده و ده‌ها اثر مستقل در مورد نوروز تالیف شده و رسم نوروز‌نامه‌نویسی در بین نویسندگان و شاعران منطقه نیز رواج پیدا کرده است. صدها شاعر قصاید و سروده‌های زیبایی در وصف بهار و نوروز ایجاد کرده و در این زمینه ادبیات فارسی و دری آثار بی‌مانند و بیشتر از زبان‌های دیگر را معرفی کرده است.





:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: